onsdag 7. mai 2014

Kollasjer med tema fra stilhistorie

Kollasj om Renessansen.
Oppgaven jeg fikk var å lage to kollasjer om enten  renessanse, barokk, rokokko eller klassisisme, der jeg valgte renessansen og rokokko. 
Det første jeg gjorde var å finne ut hvilke perioder jeg skulle velge ut for å lage kollasjer av, og kom fram til at jeg ville lage av renessansen og rokokko. 
Da jeg startet på kollasjen om renessansen fant jeg fort ut at jeg ville ha et tydelig skille i mellom himmelen og helvete med kjente vitenskapsfolk etter som det var i stort fokus på ny tenking som motsa kristendommen i denne perioden. Noe jeg fokuserte mye på var å få fram, og å få fokus på de kjenteste malerne og vitenskapsmennene fra denne perioden slik som feks. Galileo Gallilei, Leonardo Da Vinci og  Rafael. Jeg jobbet også ganske mye med kald/varm kontrast og å gjenta mye av fargene.






Kollasj om Rokokko.
I denne kollasjen prøvde jeg å få fram at det var organiske linjer og buer som var veldig viktig i rokokkoen. Noe jeg hadde mye fokus på var skille mellom den varme ventresiden og den litt kaldere høyresiden. Jeg  prøvde også å lage litt morsomme smådetaljer som feks. kong Ludvig som statue som blir revet ned av mannen med tauet. jeg satset også på damen som sitter i venstre hjørne skulle på en måte være tilskuer, som så alt som foregikk. Den oransje/rosa fargen var også nå jeg ville spre på strategiske plasser slik at komposisjonen ble bedre.

Egenvurdering:
Det bildet jeg ble mest fornøyd med  var Rokokko kolasjen, og spesielt det skille jeg klarte å lage men jeg synes at bildet kanskje ble litt rotete - noe jeg også synes om Renessanse kolasjen. Jeg synes at jeg fulgte kompetansemålene godt, spesielt kompetansemålet om å få fram den spessielle alderen som jeg har prøvd og gjøre så tydelig som mulig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar